Casa natal de Vincenzo Bellini- Catània |
Vincenzo Bellini,
fill i net de músics, va néixer a Catània (Sicília) l’any 1801 i va morir a
Puteaux (França) el 1835 quan només tenia –és fàcil de comptar- trenta quatre
anys. Degut als ensenyaments musicals que de ben petit va rebre del seu pare i
del seu avi, Bellini tocava ja molt bé el piano a l’edat de sis anys. El 1819,
l’ajuntament de Catània li va concedir una beca per estudiar al conservatori de
Nàpols. Allà es va formar en la coneguda com a “escola napolitana” que propugnava
una composició de melodies pures i sense embelliments.
Bellini va començar
component música sacra, de cambra i simfònica però es va fer molt famós per la
autoria de belles àries pensades per veu acompanyada de piano.
El jove músic va
ser requerit pel Teatro alla Scala de Milà, naturalment, a fi de compondre una òpera.
A Nàpols va deixar la seva estimada Maddalena Fumaroli ja que el pare d’ella es
va oposar radicalment a tenir un gendre músic.
Va ser molt
apreciat al Teatro alla Scala amb òperes com Il Pirata i La Straniera i va ser
reconegut com l’únic compositor italià d’òpera amb un estil oposat al de
Rossini. Bellini adequa la música al drama i dóna preferència al cant expressiu
en contraposició al cant amb floritura.
Quan Bellini viatja
a Paris fa la coneixença de músics importants entre els quals Frederic Chopin. Està
provat que l’un influeix en l’altra. El compositor sicilià estava ben a punt de
compondre una òpera en francès però una infecció intestinal va acabar amb la
seva vida.
Va ser enterrat al
cementiri parisenc de Père-Lachaise just al costat del seu amic Chopin i també
de Cherubini. L’any 1876 la seva tomba va ser traslladada a Catània on resta
enterrat a la catedral.
Tot i que jo he
caigut rendida més d’un cop davant el geni melodista de Bellini, sempre he
trobat que l’orquestra, en les seves òperes, existia molt poc i tanmateix els
estudiosos asseguren que en ell es troben ressons dels cants de l’antiga Grècia
i és capdavanter en l’utilització dels silencis. En cap moment se l’ha considerat
un músic enquadrat en la moderna tradició europea. Músics actualíssims com
Bruno Maderna i Luigi Nono mostren la seva influència.
He portat una de
les meves àries predilectes “A te, o cara” de la bellíssima òpera “I puritani”.
En ella podem assaborir l’exquisida línia melòdica, el sumptuós to d’oració que
eleva a l’estimada a cims embriagadors on respecte i amor s’uneixen en un tot
perfecte. He triat el magnífic Alfredo Kraus perquè escoltant-lo, fa anys, vaig
descobrir aquest diamant muntat a l’aire.
Video Álvaro95 -Fonts: Wikipèdia
Video Álvaro95 -Fonts: Wikipèdia
11 comentaris:
Preciosa.
Ja ho crec que ho és, Júlia!
No sóc gaire afeccionada a l'òpera, tret d'uns pocs fragments vertaderament memorables.
Considero que les vociferacions escèniques tenen molt de falses.
Modesta opinió, però així ho sento.
Diré maquíssima per variar. I l'any vinent, amb Damrau i Florez... mmmm
Olga,
Sobre gustos no hi ha res escrito. Jo no penso mai que siguin vociferacions exceptes si canten malament. Però hi ha d'haver gent per tot.
Salut, Olga!
Per a mi també és maquíssima. Una parella Damrau i Flórez pot ser brillant.
Salutacions, José Luis!
me ha extrañado que la Sra. Xirinacs, califique de vociferaciónes, las representaciones operísticas. Al margen de gustos, -sobre los que si hay mucho escrito-, el canto, sea ópera o no, es otra cosa. Vociferación, objetivamente, es por ejemplo, la voz de los políticos en mítines y similares, vendiéndonos " la moto de turno"...
Me alegro querida Gloria, que hayas dejado una perla tan maravillosa en tu Arbre,... y un recuerdo de ese Bellini inmortal que tan maravillosa obra nos dejó para nuestro disfrute..
Un gran abrazo
pilara
A mi también me ha parecido raro viniendo de Olga Xirinacs que, por si fuera poco, es profesora de piano...
Celebro que A te o cara haya sido de tu gusto. Desde la primera vez que la oí, me sedujo para siempre.
Un beso, Pilita!
Pilar com t'estimo!
Damrau i Flores faran, exquisits i eminents refiladors de melodies cantaran la Sonnambula, no pas I Puritani.
El cant, en tota la seva amplíssima paleta de possibilitats m'ha ajudat a viure i Bellini, amb tota el seu nyigu nyigu orquestral, també, amb aquest A te o cara, Casta Diva o O rendetemi la speme que et regalo ara mateix
http://youtu.be/L-lzsJ5862o
Espero que la Pilar s'assabenti de com l'estimes.
A mi també m'ha ajudat a viure, el cant. De Bellini penso el mateix que tu i mil gràcies pel regal.
Kisses!
Siempre he visto en Bellini a uncompositor más de smúsica sinfónica que de óperas, pese a que en este último campo nos ha dejado arias ten bellas como al "Casta diva", de Norma.
Le veo un exceso de coros en detrimento de las voces individuales.
Hablando de otra cosa: tengo una novedad importne que te comunico en correo privado.
Un abrazo,
AG
Pues a mi su música para orquesta me parece casi pobre sin embargo es un melodista exquisito.
Un petó!
PS.- Voy a ver qué me dices por correo privado.
Publica un comentari a l'entrada